The Definitive Guide to דמנציה סופנית

Wiki Article

השלב הראשון של דימנציה, מאופיין בירידה קוגניטיבית המתבטאת בפגיעה בזיכרון וביכולת הקשב והריכוז.

תורשה – גנטיקה: הגורמים לאלצהיימר אינם רק פנימיים או כתוצאה מאורח חיים, הם בהחלט גם גנטיים. אמנם האלצהיימר אינה מוגרת מחלה גנטית כלל ועיקר, אך מקובל כיום כי יש אנשים עם נטייה גנטית חזקה יותר להתפתחות אלצהיימר – זה לא ודאי ובהחלט תלוי באוחל החיים, אך הסיכון לאותם אנשים מוגבר מלכתחילה.

טיפול בהפרעות אכילה –  בשלבים מתקדמים בהם החולה מסרב לאכול או שאיננו מסוגל לאכול ולשתות, יש להאכילו כמויות קטנות בכפית. לעיתים ניתן לשקול הזנה מלאכותית.   

בעיקר מסתכלים על תפקודים מוחיים כמו זיכרון, תקשורת שפתית, ריכוז, התמצאות במרחב ובזמן, כושר שיפוט, קבלת החלטות ויכולת ארגון. לאחר מכן הנבדק נדרש לבצע כמה בדיקות הדמיה ייעודיות של רקמת המוח.

איך מתמודדים ומתכוננים לפרידה מבן משפחה המצוי בשלב האחרון של הטיפול הפליאטיבי, ולקראת סיום החיים? ד"ר טל פרגר מסבירה כי תהליך ההכנה לפרידה מתחיל הרבה קודם לשלב האחרון הזה: החולה ובני המשפחה מקבלים מידע מקיף אודות המצפה להם.

מבחינת תסמינים חיצוניים, אם הגעתם לחלק זה באתר של צבר רפואה אז אתם לבטח מכירים היטב את התסמינים, המתפתחים במשך תקופה עד להחמרה שכבר מהווה פגיעה מהותית בתפקוד היומיומי של החולים. נציינם בקצרה כדי להשלים את התמונה: פגיעה בזיכרון, ליקויים ביכולת הלמידה של המוח, פגיעה שפתית, פגיעה בעיבוד מידע, קשיים משמעותיים בהתמצאות במרחב, שינויים קיצוניים בדפוסי אופי והתנהגות, ובשלבים מתקדמים חוסר יכולת לזהות בני משפחה, אובדן יכולת הבליעה, וכן הלאה.

קלינאית תקשורת יכולה לסייע בקשיי דיבור ובעיות בבליעה (דיספגיה). חשוב – בעיות בליעה מסכנות חיים, ויש לטפל בהן בהקדם.

מהבחינה הנפשית, שינוי מקום מגביר בלבול ואי שקט אצל החולה הדמנטי וחשיפה לאנשי צוות שונים בבית חולים או במוסד סיעודי, מגבירה חרדה אצל החולים. 

בשלבים המתקדמים ביותר של המחלה, החולים מאבדים את יכולת הניידות שלהם והופכים לחולים סיעודיים. בשלב הזה הם מרותקים למיטתם ונמצאים בסיכון מוגבר לחלות בזיהומים שונים, המהווים את גורם המוות ברוב המוחלט של המקרים.

אי יכולת לסיים מטלות שבעבר היו מוכרות ואפשריות לגמרי לאותו אדם.

שלב זה הוא התחלתי ולרוב בזמן זה בני המשפחה ישימו לב לשינויים וייגשו לאבחון אלצהיימר מקצועי וממוקד. בשלב הראשון שך מחלת האלצהיימר עיקר הירידה הקוגניטיבית היא בזיכרון לטווח קצר שנפגע וכמו כן יש ירידה בקשב והריכוז של החולה.

אז דמנציה ואלצהיימר זה לא אותו הדבר, אבל אלצהיימר היא כן מחלת דמנציה נפוצה ועם פגיעה רחבה מאוד באוכלוסייה המבוגרת, בישראל ובעולם כולו, עם שיעורי חולים ההולכים ועולים עם השנים.

לאור ריבוי המיתוסים הקשורים למניעת שיטיון, לטיפול בדמנציה ולשיפור של איכות החיים של הלוקים בדמנציה, בחרנו לכתוב עבורכם את המאמר הבא read more שבו נסקור את המיתוסים הרווחים ונסייע לכם להבין אילו מהם נכונים ומאילו מהם מומלץ להיפטר.

כמו כן מכיוון שאין מספיק כוח עזר להחלפת טיטולים, יחברו לחולה קטטר שמהווה סיכון לזיהום בדרכי השתן. כמובן שבאשפוז החולה הדמנטי חשוף להידבקות בזיהומים, ככל שהמערכת החיסונית שלו חלשה. באופן כללי, בבית החולים אנשי הצוות לא תמיד יכולים להיות ערים לסבל של חולה בדמנציה, הם לא מכירים את סדר היום שלו, מתי הוא רעב ומתי הוא חש כאבים. מאחר שניתן את רב הטיפול לבצע בבית, עדיף להימנע מאשפוז ומהוצאת החולה מהסביבה הטבעית שלו. אין כמו טיפול אישי בבית".

Report this wiki page